Alihankinta-tapahtuman uusi brändi nostaa suomalaisen teollisuuden jalustalle | Alihankinta
Alihankinta-messut

Alihankinta-tapahtuman uusi brändi nostaa suomalaisen teollisuuden jalustalle

Uutinen  01.10.2024

Vuodesta 1988 järjestetyt Alihankinta-messut uudistuvat. Tapahtuman uusi brändi lanseerattiin Alihankinnan avajaisten yhteydessä 1.10.2024 ja se tulee jalkautumaan eri kanaviin loppuvuoden aikana.

Alihankinta-messut ovat Pohjoismaiden suurin ja johtava teollisuustapahtuma, jossa toimittajayrityksillä ja hankkijoilla on ainutlaatuinen mahdollisuus kohdata ja verkostoitua. Vuosittain järjestettävä tapahtuma kokoaa yli 22 000 teollisuuden ammattilaista ja osaajaa Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen saman katon alle.

– Alihankinta on jo 36 vuoden ajan mahdollistanut käänteentekeviä kohtaamisia osallistujilleen. Haluamme olla jatkossakin teollisuuden tärkein tapahtuma ja oman alamme edelläkävijä. Nyt oli hyvä hetki uudistukselle, toteaa Alihankinta-tapahtuman järjestävän Tampereen Messujen toimitusjohtaja Tuomas Räsänen.

Teollisen muotoilun innoittama brändi

Brändiuudistus syntyi kahden suunnittelutoimiston yhteistyönä. Brändikonseptin ja visuaalisen identiteetin ovat luoneet Form Union Design & Strategy ja Pauhaus Oy. Lähtökohtana suunnittelulle toimi alihankintateollisuuden rooli suomalaisen teollisuuden ja viennin mahdollistajana.

– Alihankintateollisuus on keskeinen lenkki Suomen vientimenestyksen arvoketjussa ja toimii sitä kautta koko yhteiskunnallisen hyvinvointimme mahdollistajana. Alihankinta-tapahtuma puolestaan tuo yhteen alan koko ekosysteemin. Haluamme nostaa alihankinnan, sekä toimialan että tapahtuman, jalustalle ja antaa sille arvoa, brändiuudistuksesta vastaavat suunnittelijat Sanna-Maria Sarelius ja Pauliina Vesterinen toteavat.

Uusi brändi kiteytyy lauseeseen ’Alihankinta mahdollistaa menestyksen’. Visuaalisesti vahva ilme ammentaa inspiraatiota teollisesta muotoilusta, tuoden teräksen kiillon uuteen logosymboliin. Kuvamaailmassa nostetaan esiin teknologiateollisuudesta tuttuja tuotteita ja materiaaleja vaikuttavalla tavalla.

Sisältö laajenee

Myös sisällöllisesti tapahtumaan on luvassa uutta. Syyskuun lopussa lanseerattu BOX by Alihankinta -podcast laajentaa teollisuuden ja teknologia-alan keskustelua messutapahtuman ulkopuolelle ja tavoittelee sekä alan ammattilaisia että laajempaa yleisöä. Työelämäprofessori Matti Apusen juontaman podcastin vieraiksi saapuu suomalaisen elinkeinoelämän ja yhteiskunnallisen vaikuttamisen kärkinimiä. Lisäksi tulossa on uudet verkkosivut ja uusia digitaalisia ratkaisuja.

Vuoden 2025 Alihankinta-tapahtuman teema on ’Kilpailukykyä kestävästi’ ja messut järjestetään 30.9.–2.10.2025.