Business Joensuu | Alihankintamessut 35 vuotta: yhdessä tekemistä ja uusia kumppanuuksia | Alihankinta
Alihankinta-messut

Business Joensuu | Alihankintamessut 35 vuotta: yhdessä tekemistä ja uusia kumppanuuksia

Hall of fame Kolumni Uutinen  25.05.2023

Verkostoituminen, yhdessä tekeminen ja karjalanpiirakat – näistä aineksista syntyy meidän ”palava tulemme” Alihankintamessuilla. Jo aivan ensimmäisistä Alihankintamessuista lähtien joukko pohjoiskarjalaisia yrityksiä on porukalla pakannut autot, hurauttanut Tampereelle ja kertonut kolmen messupäivän ajan osaamisestaan. A-hallin paraatipaikalla sijaitsevaa Pohjois-Karjalan yhteisosastoa on vuosien varrella kehitetty ja uudistettu eri tavoin. Nykyään yhteisosaston kokoavana voimana toimii Business Joensuu Oy.

Outokummussa kehittyneen Synertec-ryhmän yrityksistä Okun Koneistuspalvelu Oy on kokenut messukonkari.

– Alihankintamessut on ollut meille tärkeä kohtaamispaikka tavata asiakkaita ja yhteistyökumppaneita. Jokainen messutapahtuma on myös tuonut uusia kontakteja, jotka ovat johtaneet myöhemmin yhteistyöhön, kertoo Okun Koneistupalvelu Oy:n toimitusjohtaja Päivi Kettunen.

Mitä ammattimaisemmin messuihin valmistautuu, sitä paremman hyödyn niistä saa. Parhaimmillaan kolmen päivän messutyö säästää työaikaa jopa kolme – neljä kuukautta, mikä voisi mennä yhdeltä ihmiseltä ajellessa ympäri Suomea ja tavatessa ihmisiä eri päivinä eri paikkakunnilla. Messuilla luotu yhteys voi johtaa pitkään kumppanuuteen ja sitä kautta laajenevaan verkostoon. Sitten voidaankin tavata vuosittain Alihankintamessuilla ja kertoa, mitä uutta meillä tänä vuonna on tarjolla.

Mitä konkreettisempaa näytettävää tavattaessa on, sitä parempi. Aikana ennen isoja näyttöjä ja 3D-malleja melkein jokaiselta Alihankintamessujen osastolta löytyi vitriini, jossa oli tuotteita, niiden osia tai pienoismalleja. Yhä edelleen vitriini puoltaa paikkaansa huomionherättäjänä –  eräänlaisena ”insinöörin pomppulinnana”.

Insinöörin pomppulinna vuosimallia 2006.

 

Pohjois-Karjalan yhteisosastolla on suhdanteiden huippuvuosina ollut 42 yritystä, ja viime vuosina määrä on tasaantunut noin 30 yritykseen. Yhteisosaston yleisilme kokoaa yritykset ja pienemmät osastot kokonaisuudeksi, joka viestii myös yhteisestä tekemisestä. Jos messuvieras on kysellyt jotain, jota ei omalta yritykseltä löydy, hänet on opastettu sellaiselle pohjoiskarjalaiselle osastolle, josta kaivattua palvelua tai tuotetta löytyy.

Toisinaan samalla osastolla toimivien yritysten tiivis yhteistyö on näkynyt osaston ilmeen lisäksi myös vaatetuksessa.

– Synertec-ryhmän yritykset sonnustautuivat aikanaan punaisiin nahkaliiveihin, jotka tunnettiin myös ”hirviliiveinä”, kertoo messuilla monena vuotena mukana ollut yritysneuvoja Raimo Tölli.

Pohjois-Karjalan yhteisosaston ilme on vuosien varrella vaihtanut väriä Pohjois-Karjalan vaakunan punamustasta keväisen vihreän kautta dynaamiseen mustaan ja keltaiseen. Vaikka värit ovat vaihtuneet, osastot on lähes aina yhdistänyt käytävän puolelle ulottuva matto. Sen avulla messuvieraat löytävät osaavat pohjoiskarjalaiset yritykset.

Synertec-ryhmän osasto vuonna 2001.
Pohjois-Karjalan yhteisosasto vuonna 2007.
Pohjois-Karjalan yhteisosasto vaihtoi punamustan värin raikkaisiin väreihin vuonna 2008.
Kuva vuodelta 2008.
Tulevaisuuteen katsovaa yleisilmettä vuodelta 2019.

Messuilla onnistuu myös pohjoiskarjalainen vieraanvaraisuus. Tampereelle on viety vuosien varrella kymmeniä tuhansia aitoja, käsin tehtyjä karjalanpiirakoita. Mikäs sen mukavampaa kuin puhua vaikka tiukkaakin asiaa, kunhan toisessa kädessä on kahvikuppi ja toisessa karjalapiirakka.

 

Teksti ja kuvat: Soile Asikainen, markkinointipäällikkö, Business Joensuu Oy